با توجه به نقش بزرگ صنعت در فعالیتهای اقتصادی هر کشوری همچون کشور عزیزمان ایران و اینکه حجم زیادی از سرمایه کارخانجات بصورت کالا در انبارها نگهداری میگردد، ضرورت توجه به بخش انبـار و مسائل مربوط به آن در صنایع روشن میگردد. انـبـارها بخشی از زنجیره‌ تولید و توزیع و مصرف در کشور میباشند، اما معمولاً در این بخش مشاهده میشود که به سیستم انبارداری و نحوه نگهداری کالا و مواد در کارخانه‌ها توجهی و دقت نمیگردد، در صورتی که وضعیت انبارهای یک کارخانه تأثیر قابل توجهی بر امور جاری آن کارخانه دارد. 
سیستم های قفسه بندی و استفاده از قفسه وسیله ای شناخته شده و مهم در انبار کارخانجات و صنایع کوچک و بزرگ میباشد و در حال حاضر کمتر انباری وجود دارد که از قفسه ها در انواع مختلف و طرحهای گوناگون استفاده نکند. استفاده از سیستم قفسه بندی که دارای اشکال مختلفی همچون قفسه انبار و قفسه فروشگاهی میباشد، باعث تسهیل انجام فعالیت‌های انبار و افزایش بهره‌برداری از فضای آن میباشد، بخصوص زمانی که تنوع اقلام زیاد باشد. در ضمن با استفاده از سیستم قفسه بندی، میتوان ضایعات وارده به اقلام کالا را کاهش چشم گیری داد.


بطور کلی سیستم‌های قفسه بندی به چهار نوع تقسیم میشود :
1- سیستم قفسه بندی سبک معمولی (بارگذاری توسط نیروی انسانی)
2- سیستم قفسه بندی نیمه سنگین (بارگذاری توسط نیروی انسانی)
3- سیستم قفسه بندی سنگین (بارگذاری توسط لیفتراک)
4- سیستم قفسه بندی فوق سنگین (بارگذاری توسط لیفتراک)


ما در زیر دلایلی از علت استفاده از سیستم قفسه بندی را بطور خلاصه جمع آوری نموده ایم که میتوان بعنوان دلایل اصلی نیز از آنها نام برد. این دلایل شامل موارد زیر میباشد :
1- استفاده بیشتر از فضای موجود در انبار
2- دسترسی سریع به اقلام مختلف با استفاده از سیستم قفسه بندی
3- محدودیت در قراردادن کالا بر روی یکدیگر
4- افزایش ثبات و نظم بیشتر و سیستم کدگذاری کالا در انبار
5- بالا بودن تنوع و گوناگونی کالاها در انبار