در این مقاله سعی برآن داریم تا ۱۲ اشتباه رایج در ارتباط با سیستم قفسه بندی انبار را برای شما بصورت خلاصه و مفید مطرح نمائیم. پس با ما همراه شوید تا با این اشتباهات رایج آشنا شوید.

 

1- قرار دادن بار ، بیش از توان قفسه

یکی از مهمترین و شایعترین اشتباه رایج در سیستم قفسه بندی، قرار دادن بار بیش از توان تحملی وزنی قفسه بر روی آن می باشد که در موارد ساده باعث دفرمه شدن کفه ها یا بازوها و در موارد حاد، حتی ممکن است باعث فروریختن و یا حتی فروریزی دومینویی تمام سیستم گردد و خسارتهای جبران ناپذیری به بار آورد که شما میتوانید به وسیله یک تابلو بر روی سیستم قفسه بندی خود، توان تحملی سیستم را به اطلاع کلیه عوامل مرتبط برسانید تا از بروز مشکل در این بخش جلوگیری نمائید.

 

2- پرتاب بار توسط لیفتراک

این حالت زمانی رخ می دهد که راننده ماشین لیفتراک، فرمان تخلیه بار را قبل از قرار گیری کامل و صحیح پالت بر روی قفسه صادر می کند که این حرکت باعث وارد آمدن فشار "مضاعف و نقطه ای " به سیستم قفسه بندی میگردد و علاوه بر خطر سقوط ، احتمال دفرمگی ، شکستگی و فرو ریزی قفسه را به دنبال دارد. در ضمن لرزش حاصل از این عمل در دراز مدت می تواند به استقامت سیستم لطمه وارد نماید. شما میتوانید جهت جلوگیری از این مشکل از رانندگان و اوپراتورهای آموزش دیده استفاده نمایید تا مشکلات اینچنینی را مرتفع سازید.

 

3- ضربه زدن با لیفتراک به پایه های قفسه

ضربات شاخه های لیفتراک به پایه ها و ستونها می تواند باعث شل شدن پیچ ها و رول بولتها گردد و در موارد حاد باعث دفرمه شدن ستونی شده و استقامت سیستم را کاهش دهد که این مشکل را می توان با استفاده از محافظ قاب که مانع برخورد شاخک های لیفتراک با ستونی قفسه بندی میگردد برطرف نمود.

 

4- قرار دادن بار در راهرو های قفسه انبار

یکی از رایجترین و خطرناک ترین اشتباهات، قرار دادن بار در راهروهای بین قفسه بندی انبار است. اهمیت پرهیز از این عمل در هنگام وقوع حریق مشخص می گردد. همانطور که می دانیم این عمل می تواند دسترسی سریع وسایل نقلیه اطفاء حریق را به محل وقوع حریق کند و مختل نماید و باعث سرایت آتش به سایر قسمتهای انبار یا کارخانه گردد که این موضوع را میتوان به مسئول مرتبط ، یاد آوری نماییم تا بارها را در راهروهای قفسه انبار قرار ندهد.

 

5- استفاده از پالت نامناسب

در انتخاب پالت، حتما به توان تحملی پالت ها دقت داشته باشید تا از آسیب های احتمالی ناشی از خرد شدن پالت و سقوط آن جلوگیری به عمل آید.

 

6- جوشکاری کردن قطعات اضافی بر روی سیستم

این عمل باعث کاهش و یا تغییر بالانس فشار وارده بر سیستم قفسه بندی گردیده و می تواند بسیار خطرساز باشد.

 

7- ریزش مواد خورنده بر روی سیستم قفسه بندی

ریزش مواد خورنده باعث حل شدن رنگ و ایجاد خردگی در قفسه می گردد و به سیستم لطمه وارد می کند که شما میتوانید در صورت مشاهده این وضعیت، اگر پوسیدگی زیاد بود، حتما قطعه فوق توسط کارشناسان قفسه بندی تعویض گردد.

 

8- کشیدن و هل دادن بار در موقع گذاشت و برداشت

این عمل نیز موجب ساییدگی رنگ و زنگ زدگی قطعات می شود.

 

9- مونتاژ و دمونتاژ توسط پرسنل غیر حرفه ای

هرگونه بار و بست ، تغییر و کاهش و افزایش قطعات سیستم قفسه بندی ممکن است باعث تغییر بالانس فشار وارده بر روی سیستم گردیده و حادثه ساز گردد که جهت جلوگیری از این مشکل به هیچ عنوان بدون مشورت با کارشناسان قفسه بندی ، اقدام به باز و بست قطعات نکنید.

 

10- عدم عایق بندی صحیح سیستمهای الکتریکی از قبیل بالابر ها ، کابل های روشنایی و …

عایق بندی صحیح و عبور سیمها و کابلها باید از محلهایی صورت پذیرد که در مسیر رفت و آمد و آسیب دیدگی نباشد و از حوادث ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری شود که این مورد را نیز میتوانید با رعایت اصول ایمنی و استاندارد در سیستم های برق رسانی  قفسه بندی مرتفع سازید.

 

11- توزیع ناصحیح بار

بارگذاری متمرکز (غلط) در یک سیستم قفسه بندی، میتواند توازن ساختار را به هم ریخته و باعث بروز حادثه گردد. بارگذاری حتما باید به صورت گسترده و ساکن انجام گیرد تا فشار در یک نقطه از قفسه وارد نشود.

 

12- فشار های جانبی
هرگز نباید بدون اطلاع و مشاوره کارشناسان ، اقدام به ایجاد فشارهای جانبی بر روی سیستم قفسه بندی نمود. به عنوان نمونه ساخت پلتفرم بر روی قفسه بندی و یا تکیه دادن ابزارآلات سنگین و همچنین آویزان کردن اقلام وزین باعث اعمال فشار جانبی گردیده و ممکن است در موارد حاد باعث ریزش دومینویی (سلسله وار) قفسه بندی گردد.
نکته مهم : در صورت مشاهده خرابی ، تغییر شکل ، ضرب دیدگی و … در سیستم قفسه بندی ،نسبت به تعویض آن اقدام کنید

توصیه مهم :بالا رفتن فرد از سیستم قفسه بندی می تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است پالتهای با چینش صحیح و دیواره دار در طبقات فوقانی استفاده شود تا مانع از بروز حوادث ناشی از سقوط اشیاء شود. لطفا این مطلب را با کسانی که با سیستمهای قفسه بندی سر و کار دارند اشتراک بگذارید. این افراد می توانند صاحبان کارخانه ، مدیران انبار ، انبار داران، رانندگان لیفتراک ها و نروتراک ها و پرسنل شاغل در انبار باشند.

 

در ضمن شما میتوانید، در صورتی که مواردی را می دانید که در مقاله فوق اشاره نشده است، آن مورد در پایین همین صفحه و در قسمت نظرات کاربران درج نمایید تا دیگران نیز از آن آگاهی یابند.