در مقاله زیر سعی برآن داریم تا شما را با نحوه تعیین ابعاد و اندازه قفسه ها در فروشگاه های خرده فروشی همچون هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها آشنا سازیم و امیدواریم مطالب گردآوری شده برای شما مفید واقع شود. این مقاله برای سیستم های قفسه بندی همچون قفسه بندی فروشگاهی کاربرد دارد و در مقالات بعدی نیاز ما نحوه تعیین ابعاد و اندازه قفسه بندی انبار را نیز به شما ارائه خواهیم داد. پس با ما برای تعیین اندازه قفسه بندی فروشگاه خود همراه شوید.

 

در ابتدا و بعد از تعیین نوع و شکل ویترین ها و قفسه های سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود، نوبت به این می رسد که تعیین نمائید که آیا این تجهیزات و سازه ها با فضایی که به فروشگاه تان اختصاص داده اید هماهنگ میباشد یا خیر. برای اینکه بطور صحیح و اصولی این سنجش را انجام دهید بایستی درباره چیدمان و آرایش قرارگیری تجهیزات و سازه ها و همچنین فهرست اقلام و کالاهایی که برای عرضه و فروش به نمایش خواهید گذاشت ارزیابی بسیار دقیق و مفصلی به عمل آورید. 

با در اختیار داشتن وضعیت چیدمان قفسه ها و ویترین ها و تعداد اقلام مورد فروش، کاری که باید انجام دهید، اندازه گیری اندازه و ابعاد قفسه ها میباشد:

 

1- تعیین پهنای (عرض) کلی فضای قفسه بندی

این فضا مربوط است به فاصله ی پهلو به پهلوی محلی که برای نگهداری و عرضه ی کالاهایتان در نظر گرفته اید که میبایست این فاصله را تعیین نمائید.

 

2- تعیین عرض (پهنای) تک تک واحدهای قفسه مورد نیاز: 

این ابعاد مربوط است به فاصله ی چپ تا راست هر یک از واحدهای قفسه ای که قرار است در فضای در نظر گرفته شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بایستی بر اساس عرض کلی فضایی که برای آنها در نظر گرفته اید، بر اساس علایق خودتان و همچنین بر اساس عرض (پهنای) کالاهایی که داخل هر یک از این واحدهای قفسه ای واقع خواهند شد تعیین شوند.

 

3- تعیین عمق قفسه ها: 

این ابعاد مربوط است به فاصله ی قسمت جلوی قفسه های تا قسمت انتهایی آنها که در مورد هر یک از یونیت های قفسه ای بر اساس فضای تخصیص یافته و اندازه و تعداد کالاهایی که بایستی در قفسه ها قرار بگیرند تعیین می شود.

 

4- تعیین ارتفاع قفسه ها: 

این ابعاد بر اساس ارتفاع سقف فروشگاه و ارتفاع هر یک از یونیت های قفسه ای (یعنی فاصله ی بین سطوح قفسه ها یا فاصله ی بین کف هر قفسه و سقف قفسه) تعیین می شوند. فراموش نکنید که هنگام تعیین ارتفاع هر یونیت قفسه ای، ارتفاع کالاهایی را که قرار است در هر یک از این یونیت های قفسه ای واقع شوند را اندازه گیری کنید و در نظر بگیرید.

 

نکته: هنگام ارزیابی و تعیین ارتفاع قفسه های سوپرمارکت یا هایپرمارکت، قد و سن و سال مشتریان خود را نیز در نظر بگیرید. برای ملاحظه حال مشتریان کم سن و سال خود، کالاها را در ارتفاع خیلی بالا قرار ندهید. بویژه اینکه کالاهایی مثل شکلات و اسباب بازی را که کودکان طرفدار و مشتری شان هستند، در قفسه های پایین تر قرار دهید. شما همچنین میتوانید جهت دریافت مشاوره و همچنین سفارش انواع سیستم های قفسه بندی همچون قفسه انبار و قفسه فروشگاهی با همکاران واحد فروش شرکت رادان صنعت شرق نیز در ارتباط باشید تا نکات بیشتری را از تعیین اندازه های مختلف به شما عزیزان ارائه دهند.