در این مقاله سعی شده است تا نحوه چیدمان قفسه فروشگاهی بصورت علمی به شما توضیح داده شود که میتواند باعث تغییرات در فروش کالا و اجناس در فروشگاه یا هایپرمارکت شما گردد. در ادامه همراه ما باشید تا با نتایج علمی این موضوع آشنا شوید.

محل قرارگیری یک کالا در قفسه فروشگاهی با احتمال فروش رفتن یا نرفتن آن رابطه مستقیم دارد. تولیدکننده ها دیگر صرفاً به تنظیم سفارش از خرده فروش ها بسنده نمیکنند و در عوض فروشنده های انحصاری خود را به نحوی آموزش میدهند تا محصولات را تا حداکثر میزان ممکن در معرض دید مشتری قرار دهند. از آنجایی که فروشگاه های بزرگ امروزه اغلب به صورت هایپرمارکت ها درآمده اند و ارائه کالاها به مشتریان به شکل سلف سرویس است بنابراین دیگر پای فروشنده در میان نیست و کالاها خودشان معرف خودشان هستند، بنابراین اگر قرار است کالا خودش با مشتری صحبت کند و او را به خرید ترغیب کند، باید به گونه ای در سیستم قفسه بندی فروشگاه شما و همچنین قفسه چیده و عرضه شود که جذابیت لازم را برای مشتری داشته باشد.

تحقیقات نشان میدهند که در سیستم قفسه بندی فروشگاهی نحوه چینش کالاها در قفسه ها روی رفتار مشتریان تأثیر میگذارد. در گذشته اعتقاد بر این بود که اولویت با ارتفاع چینش کالاها، ارتفاع چشم مشتریان بزرگسال است و اولویت ها بعدی، ارتفاع کمر، ارتفاع زانو و ارتفاع مچ پا بود. واضح است که امکان عرضه و نمایش همه کالاهای یک فروشگاه در ارتفاع هم سطح با چشم بزرگسالان تقریباً غیرممکن است، ضمن اینکه ثابت شده است که عوامل دیگری نیز در واکنش مشتریان به قفسه ها و موقعیت و وضعیت آنها دخیل هستند، از جمله اندازه و ظاهر بسته بندی کالاها، اینکه کالای مورد نظر تبلیغ شده است یا خیر، اینکه کالا چقدر لازم است در معرض دید باشد (یعنی چقدر پتانسیل ارائه خود به چشم مشتری را دارد) و همچنین بازار هدف که تمامی این موارد با واکنش مشتریان رابطه مستقیم دارد.

در یکی از مطالعات، یک آبمیوه خانواده سنگین را از ارتفاع کم (قابل دسترس) اما غیرقابل رؤیت به ارتفاع بالاتر ولی قابل رؤیت انتقال دادند و در کمال شگفتی مشاهده شد که میزان فروش آبمیوه نه تنها افزایش نیافت، بلکه به دلیل بدقلق و مشکل شدن برداشتن این آبمیوه سنگین از قفسه های بالاتر، فروش آن تا ۱۵ درصد کاهش یافت.
قفسه های پایین تر فرصت های خوبی را برای فروش کالاهای خاص به کودکان فراهم می آورند. برای مثال، قرار دادن محصولات شکلاتی در قفسه های پایین و قابل رؤیت ساختن این محصولات برای کودکان و نوجوانان، فروش آنها را بین ۱۴ تا ۳۹ درصد افزایش داد.
در نتیجه میتوان این موضوع را اعلام کرد که نحوه چیدمان در قفسه بندی فروشگاه شما حائز اهمیت بوده و باید بگونه ای باشد تا حداکثر فروش کالا مورد نظر شما را داشته باشد. شما میتوانید جهت کسب راهنمای های بیشتر در رابطه با انواع سیستم قفسه بندی همچون قفسه بندی فروشگاهی و قفسه بندی انبار با همکاران واحد فروش شرکت رادان صنعت شرق در ارتباط باشید تا اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید و همچنین میتوانید در صورت نیاز قفسه های مورد نظر خود را سفارش دهید تا با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار گیرد.